torsdag 6 september 2012

Badbjörnar



 


Förra helgen besökte jag östra Finlands rovdjurstäta skogar tillsammans med några andra personer, jag hade tidigare hört om att björnar ibland tar sig ett dopp men aldrig varit nära att få se det, men nu för första gången fick jag se det med egna ögon, dock i skymningen så bilderna blev väl sisådär, men några blev jag ganska nöjd med.

Första bilden, vilande björn i vattenbrynet före den tar sig ett dopp.

Andra bilden, vattenspegling av en björn som reser sig på bakbenen på endast några meters avstånd.

5 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder :)

    Jag ser att du länkar till mig, det glädjer mig oerhört mycket :)
    Tyvärr är länken felaktig. Det är någon som använder min gamla adress och när man klicka på mitt namn kommer något knepigt på rumänska...

    Har idag andra bloggar:
    http://mellanhavochland.blogspot.se/
    och
    http://lyckostundermedkameran.blogspot.se/

    Hälsningar
    Halina

    SvaraRadera
  2. Sällan jag ser bilder med björn i vila och samtidigt deras vattenspegling. Har jag nånsin sett bara vattenspegeln? Kan inte tro det. Hur gick nu det här till? Står du i vattnet beredd att med snorkeln som enda livlina kasta dig bakåt och klara livhanken om björnen retats upp? Du visar fantastiska bilder här, men var försiktig. Var det inte någon fotograf som strök med i förra veckans nyheter? I USA, förvisso och förövaren var en grizzly. Men ändå. / Deerhunter

    SvaraRadera
  3. Tack Halina för den fina raden, har länkat om till din nya blogadress nu :)

    Klas, kul att läsa dina tankar och de frågor som uppstår för dig när du betraktar bilden, jag hoppas och tror också att bilden är ganska unik i sitt slag med en sån här spegling, den är även i det närmsta obeskuren så jag tog den som den är, har ljusat upp den lite grann efteråt då den är tagen i ganska mörka förhållanden. Jag sitter i tradionellt gömsle så jag utmanar inte björnen öga mot öga med en fet lax mellan oss, men det är nog bara några meter mellan oss, och det blev några spännande minuter i mitt liv när dessa bilder togs förra helgen :)

    SvaraRadera
  4. Bra björnbilder, helt klart värt resan. Å du har väl många till.

    Bra med växterna på vattnet så man hiffar utan att läsa om bilden. Björnfrossa! :) Mäktigt att få en så nära!

    H. Tommy

    SvaraRadera
  5. Vilken upplevelse !!! Härliga bilder du delar med dig av :)

    SvaraRadera