söndag 1 januari 2012

Kalender 2012 - Januari

Jag har fått flera önskemål om lite korta berättelser om mina bilder i kalendern, så jag kommer varje månad att kort göra en sk bildtext om bilderna här på bloggen, och först ut är nu januari. Om det ännu finns ngn som vill köpa en kalender så finns fortfarande några kvar, det är bara att ta kontakt isåfall så skickar jag per post eller enligt annan överenskommelse.

Förra året, liksom året innan fick vi massor med snö, speciellt från mellersta landet och norrut var det inte ovanligt med en meters snödjup, redan långt före jul på vissa platser. Det hörde ju lite till ovanligheterna efter senaste årens snöfattiga förvintrar, men som glad amatörfotograf gillade jag läget. Med detta djupa snötäcke så blev det besvärligt för speciellt ugglorna som denna årstid till stor del överlever av de gnagare som finns, och gnagarna fanns men under ett djupt lager av snö, och deras jakt i skogen där de normalt befinner sig blev mycket svår, med den följd att de sökte sig till öppnare ytor, närmare bebyggelser och speciellt nära bondgårdar där de hade ett större fält att jaga över, och där det fanns gott om smågnagare. Som så ofta så tog jag bilden efter ett tips av en observant förbipasserande.

På bilden, lappuggla i ett underbart snölandskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar