måndag 4 juni 2012

Safari

Även i år fortsätter jag med att erbjuda några guidade resor till norra och östra Finland. Björnsafari kallas det i folkmun och namnet har kommit till från att det till 99% kan ses björn varje kväll på dessa platser, ibland några stycken, ibland fler än tio och en natt är inte den andra lik här ute, med lite tur kan man även få se varg och järv.

I mitten-slutet på juni börjar även björnhonor med sina årsungar visa sig, och ungarna är inte stora då kan jag lova, och senare på hösten börjar vargflocken ta med sina årsungar ut på jakterna så har man lite tur kan man även få se dem.

Vill man ha något utöver den vanliga så är en resa hit inget dumt alternativ. Resor är möjliga att ordna under hela sommaren och hösten, men då det finns väldigt få kojor här ute så är det bra att boka i god tid för att få plats. För större grupper finns det även alternativ. Tveka inte utan kontakta mig om du har frågor eller funderingar.

6 kommentarer:

  1. För tillfället samarbetar jag med flera olika platser för att kunna variera miljö och vilt så mycket som möjligt, en plats där det i huvudsak finns järv, en där det rör sig många björnhonor med ungar och flera olika ställen där det finns björn, varg och järv.

    SvaraRadera
  2. Hur går en sån här "björnsafari" till och vad är kostnaderna?

    SvaraRadera
  3. Jag får hoppa resplanerna denna gång. Men bilden...Hoppas få se fler resultat av dina resor istället. / Deerhunter

    SvaraRadera
  4. Det kommer säkert upp nån bild efter varje trip här :)

    En sån här resa går till såsom att antingen tar man sig upp till östra finland på eget sätt med bil, tåg eller flyg och vi träffas där på plats, eller så finns möjlighet att samåka med mig dit med bil. Väl där så beroende på platsen man är på så går vi normalt till kojorna på eftermiddagen och stannar där tills följande morgon, i pro-kojorna ryms 2 personer att vara och sova och så finns det på vissa platser ännu större kojor för ännu flera personer. Priserna varierar på olika platser, mellan 100-180 eur/dygn för kojan inkl guiden.

    SvaraRadera
  5. Tack, då vet jag!

    Jag kanske ska skriva det också att jag är Marica Teirs dotter(i Sverige). Jag brukar vara i Närpes på somrarna, jag har sett dina bilder på Facebook och säkert i kalendrarna som hänger hemma hos alla släktingar i Närpes. Jag skulle någon gång vilja få chansen att vara ute i finska naturen och fotografera både djur och natur, så som du gör. Det finns ju inte så mycket av det här nere i Småland. Men i sommar har jag varken tid eller råd så det får bli någon annan sommar eller så!:)

    SvaraRadera
  6. Vad kul att höra och läsa Linn, du får hälsa mamma och sen när du är här så hör gärna av dig så kan vi åka ut och kolla lite här i närpesskogarna nån morgon eller kväll, det finns mycket här i våra skogar också, även om vi nu inte hittar en varg eller björn bara sådär :)

    SvaraRadera